Julefrid

Jag är något så vansinnigt arg så det finns icke ord nog att beskriva den tumult som rasar i mitt inre. Helt kort kan jag säga att det är tur för vissa personer att min bil inte fungerar som den ska annars hade det blivit ett rejält uppträde i min äldsta sons skola. En anmälan som ska skickas till skolverket håller jag på att författa och jag är vass med pennan... Vad är det då som orsakat detta flöde av negativa ord kanske ni undrar? Jo, det ska ni få veta...

Min äldsta son går i sjuan i en kommunal skola helt enligt hans egna önskemål och vad kommunen sagt sig klara. Han har diagnosen Asperger syndrom( en "lightvariant" av autism), muskulär hypotomi( han är mycket darrhänt och har dålig uthållighet i musklerna). Dessa diagnoser är ställda av läkare och psykologer för flera år sedan, inga överraskningar alltså. Skolan och vi föräldrar började även misstänka att han har dyslexi och utredning skulle inledas för två år sedan. Ett år senare kom så ett första utlåtande från skolan som visar på ganska svår dyslexi, ansökan om vidare utredning och ställande av diagnos skulle iväg. Man får räkna med mycket långa köer....

I Torsdags var vi då på utvecklingsamtal. Min pojke är helt fantastisk med att klara av att gå i vanlig klass, det är väldigt mycket för honom att hantera på dagarna och han gör sitt bästa. När vi går in på vad han har rätt till för stöd( lagstadgad rätt!!!) så vägrar skolan att ge honom en dator, vi har haft diskussionen förr men inget sker så jag var ganska tuff mot skolledningen. De hävdar dock att ska han ha dator så får vi föräldrar betala den. Inte ens med färdig dyslexidiagnos får han hjälp av skolan. Så det så. Och diagnosen dröjer ju så vi måste räkna med att han inte kommer att gå ut skolan med godkända betyg. Så det så. När jag påpekar att ett underkänt barn är vuxenvärldens misslyckande så blir det ganska sura miner. Intelligensen hos min pojke är skyhög, det är den väldigt ofta hos personer med Asperger, Einstein hade samma diagnos!

Jag säger bara en sak: FEL MORSA!!!

Börjar ringa runt i kommunen och får veta att självklart ska pojken ha en dator på skolans bekostnad, det är ju skolans plikt!! Får då också veta att SKOLAN FORTFARANDE INTE SKICKAT ANSÖKAN OM DYSLEXIUTREDNINGEN!!! Nu fick jag alldeles nyss veta att min häxjakt inom kommunen resulterat i att mitt barn slipper stå i kommunens kö, remiss är skickad till logoped. Tänk att man måste vara så insatt i alla regler för att ens barn ska få hjälp!! Stackars de barn vars föräldrar inte vet! Eller de barn vars föräldrar är analfabeter och kanske bär på hemska minnen från krig... 
Det är kanske inte så konstigt att det är så många barn som misslyckas i skolan.

Ursäkta denna urladdning, men kanske detta kan inspirera någon av er läsare att engagera er eller hjälpa någon liten parvel som kämpar sig fram här i livet. Det är inte lätt att hitta rätt i myndigheternas djungel och en hjälpande hand är nog mer än välkommen. Nästa inlägg lovar jag ska handla om andra saker!! Kanske en ljuvlig liten berättelse om min barndoms labrador Stella som överraskade oss alla en julafton... 

Kommentarer
Postat av: maria sigurd

Jag håller med dig. FEL MORSA. Så tråkigt att höra hur de beter sig. Förstår inte hur de kan behandla barn på det viset. Varför jobbar de på en skola undrar jag? Kämpa på. Jag tänker på dig. Maria

2010-12-15 @ 19:00:08
Postat av: Olga Sandlund

Känslorna sköljer genom mig när jag läser om din "kamp" – ja det är en kamp att få tillgång till sina barns lagstadgade rätt många gånger. Det är så förnedrande att vara den besvärliga morsan. Jag blir så arg så tårar fyller mina ögon och sikten blir dimmig när jag läser.

Det här är något du delar med många som har en sådan JUVEL till pojke. Tänk sådan tur att han kom till alldeles rätt mamma.

Kramar Tantolga

2010-12-16 @ 11:32:00
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Katarina Uggla

Tack för erat stöd!! Många julekramar till er!! Vi kommer nog att låta våran fina son byta skola så att även han får gå på suveräna Flens Kristna Skola, de har en fantastisk attityd gentemot barn!!

Kram kram Nina

2010-12-16 @ 14:10:43
URL: http://misscurlysue.blogg.se/
Postat av: Marie S

Jag säger som ovanstående! VILKEN TUR att han har helt rätt "morsa"! Hoppas nu allt löser sig till det bästa och det fort som attan!

Hoppas ni får lite riktig julefrid oxå så det inte bara hopas mer problematik, men det låter ju som det är lite på väg åt rätt håll.

Kram kram

Marie och Whippet-ligan

2010-12-16 @ 17:47:39
URL: http://mibisans.blogg.se/
Postat av: Carin

VILKET JÄKLA SÄTT!!! Och vadå, skolans "första utredning"? Jag jobbar också med elever som, trots föräldrars engagemang, inte blivit utredda när de kommer till mig på gymnasiet!!! Och då kan du lita på att de skickas DIREKT på utredning (där väntetiden i vår kommun är högst två månader), utan någon "förutredning". Har aldrig hört på maken, misstänker man som lärare att barnet har dyslexi ska detta genast remitteras till sjukvården för RIKTIG utredning! Stå på dig Nina!!! (Fast jag vet att det är så jäkla tröttsamt och sorgligt att man ska behöva det!)

Kramar från Carin!

PS Det är skolans SKYLDIGHET att ge allt stöd som står i dess makt att få eleverna godkända... DS

2010-12-16 @ 23:19:59
URL: http://springpearl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0