Hon är så fantastisk... 2011-04-11

... min hundvän Scilla. Vi var i Göteborg förra helgen, hon och jag, egentligen hade jag löst det med hundvakt men hundbästisen Ida som hon skulle bo hos blev sjuk så det blev till att ändra på platsreservationerna på tåget så att Scilla fick följa med. Hon har aldrig åkt tåg tidigare men fann sig snabbt tillrätta bland barn, jollrande tanter och trevliga konduktörer. Jag hade packat med "det rosa lurvet", favoritfilten, och när den låg på golvet så rullade hon ihop sig och sov. Tågbyte i Hallsberg med lååång väntetid, nya bekantskaper som ville prata hund och klappa hund. På det nya tåget så fanns det ytterligare en konduktör som älskade hundar, det var ett väldigt jollrande var gång hon skulle förbi till Scillas stora glädje. Att åka tåg är i hennes ögon ett RIKTIGT ROLIGT äventyr!!

Väl på plats i Götet så skötte hon sig exemplariskt medan jag höll kurs för några kunskapstörstande människor, det rosa lurvet och ett tuggben var allt som behövdes, dessa två ting är själva essensen av trevnad för Scilla. Kursen jag höll handlade om hur man använder pekare eller klyka för att hitta vatten, currylinjer och dyligt... Mycket spännande tyckte alla som var där och det blir förhoppningsvis en nybörjarkurs till i Göteborg och sedan en fortsättningskurs...
 
När "kursandet" var över så gick vi en långpromenad och hittade en 4H-gård i Hisings parken. Där fanns hästar och kor och tuppar och...KAPPLÖPNINGSTRASOR I NATURMATERIAL!!! De hoppade fritt i naturen och höll på att förorsaka upplopp, "Kalabaliken i Bender"fick en helt ny innebörd för mig. Det är tur att kapplöpningssäsongen snart är igång även på våra breddgrader.

Måste berätta för er om min dotters senaste bravader i skolan och på fritids! Skolan är ju en kristen friskola och även fritids lyder under "Guds lagar". På skolan så är det en extra  lektion i veckan med religionsundervisning och under en sådan så fick barnen frågan vem de älskade mest av allt. -"Jesus!!" svarade i princip alla barnen i korus. Alla utom min dotter som frankt deklarerade att MAMMA var den bästa av alla, så det så! Den där jesus hade hon nämligen aldrig sett skymten av... Jag älskar verkligen den här sidan hos henne, att alltid säga vad hon vill och sedan stå för det!! Dessutom så värmde det väldigt gott i modershjärtat...

 Några dagar senare på fritids så satt alla flickor och gjorde små handväskor till varandra, de dekorerade och pratade glatt med varandra. Alla gjorde kyrkans sýmbol nr ett, korset, som sedan färglades snyggt. Min dotter ville ju inte vara sämre hon även om varken hon eller resten av familjen är särskilt kyrklig. Hon förfärdigade alstret och gav med en gentil gest handväskan till sin bästis, en mycket religiös flicka. Då såg jag att korset var uppochned... Full i skratt hastade jag ut med dottern i handen. Jag undrar vad personalen tänker om oss...



Det är faktiskt som så att rosa är favoritfärgen för Scilla. Finns det flera sovplatser att välja på så går hon till den som har ett rosa skimmer omkring sig. Hon blev alldeles till sig när hon fick en egen rosa filt, "Det Rosa Lurvet". Sen är det bara tuggbenet som saknas för att dagen ska bli i det närmaste perfekt...



Åsså en kryapådig-hälsning till Scillas bästis Ida som fortfarande inte är riktigt kry från den smittsamma magåkomman... Nu har hon dessutom fått noskvalster, de passade väl på när hon var nedsatt i immunförsvaret. Scilla hoppas verkligen att du snart blir frisk Ida!!



   

Kommentarer
Postat av: Marie S

Hahahahaha Nina.

Din "jämförelse" vad gäller "kapplöpningstrasor i naturmaterial" fick mig att vika mig dubbel av skratt:-). Begriper inte att du får du till det med dina roliga komiska jämförelser! Tur du höll i kopplet ordentligt, annars kunde besöket vid 4H-gården fått en ände med förskräckelse - sanna mina ord!.

Hälsa goa dotterna och härliga sönerna så gott från gammelmatte.

Ps. Börjar bli riktigt oroligt för vår Tysklands-resa,för man ska ju orka kööööra hela vägen oxå...... Och galna skratt tar på krafterna!

Kramis Marie och Mibisanar-ligan

2011-04-11 @ 22:42:10
URL: http://mibisans.se
Postat av: Marie Sandberg

Jag undrar bara en sak. Hur i hela friden ska vi fixa att KÖRA ner till Tyskland om du ska fortsätta dra såna här historier som gör att man viker sig av skratt. Vi kommer bli en trafikfara värd namnet:-)

Citat: "KAPPLÖPNINGSTRASOR I NATURMATERIAL"..... Hahaha! Himla tur du höll rejält i kopplet, annars hade väl gammelmatte blivit skadeståndskyldig för "svinn" av ovan nämnda:-))))

Hälsa så gott till alla tre goa "ungarna". Hoppas vi ses på lördag! Jag kommer inte kunna stanna och träna efter (som jag hörde att det skulle bli) utan får fokusera på städdagen. Har ingen hundvakt så några måste stanna hemma och det tar för lång tid om jag ska både städa och träna. Men ses hoppas jag vi gör:-). Snart är vi på G med syskonen i Tulpankullen! Kramis Marie

2011-04-11 @ 22:47:12
URL: http://mibisans
Postat av: Carin

Så duktiga dina flickor är, både Scilla och din dotter! Båda verkar oerhört trygga i sig själva, och behöver därmed inte oroas av omgivningen - vare sig det gäller tåg eller Jesuskärlek. Förstår att du är mycket stolt!!!

Kram från Carin, Perla och Scilla!

2011-04-12 @ 21:59:52
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Olga Sandlund

Kan inte annat än le åt Scillas och dotras (= dotterns på östgötska) bravader och den inslagna vägen till kapplöpningsbanorna respektive tänka själv. Hälsningar Olga

2011-04-13 @ 22:49:46
URL: http://tantolga.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0