Kultur för hundar 2011-01-09

Häromkvällen satt jag och Scilla i soffan, väl nerbäddade med både kuddar och filtar så som sig bör när man har en whippet i huset, och tittade på den utmärkta filmen "Den enfaldige mördaren"( Stellan Skarsgård och Tage Danielsson bla). Jag trodde att det mest skulle vara jag som tittade och att hunden skulle sova sött men ack så jag bedrog mig. Detta var tydligen en film helt i Scillas smak och hon tog icke ögonen ifrån den under en hel timme!!

Där var grisar som sprang, hästar som gick, kor som råmade och ett och annat hundskall hördes också. Det fanns människor som pratade konstigt ( skånska och harmynthet passar varandra illa), de sjöng, viftade med armarna och annat konstigt. Där fanns dessutom något så fantastiskt som tre änglar som viftade med vingarna och vars stämmor ständigt upphov i de mest högljudda arior.

Scilla tittade med halsen sträckt rakt fram, hon fick sekunden senare rena rama giraffhalsen rakt upp, huvudet hölls på sniskan än åt ena hållet än åt andra, öronen växlade mellan spänd uppmärksamhet och fladdermusöron. Aldrig förr har väl en svensk film begrundats och beundrats med sådan inlevelse av en hund! En timme in i filmen började dock orken tryta och hon somnade. Hon blev så utmattad av detta bomardemang av svensk illvillighet, rädsla och envishet ( hon sov ju när de goda klev in på scenen) så att jag hade fullt sjå att få ut henne på kvällspromenaden.

Jag kan alltså (med erfarenhet bakom orden) rekommendera alla hundägare att införskaffa denna film på dvd för att på så sätt trötta ut hunden mentalt de dagar som det blir lite kortare promenader pga av regn eller ishalka... För det vet jag nu att hundar är kultursnobbar och det torde vara bättre med film än vinprovning i just hundkretsar. Om det inte är matte som provsmakar förstås.... 

Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

Allvarligt talat – en hund med smak för kultur ska man vara rädd om. Mina hundar faller i koma om dom får smaka tillräckligt med pannkaka. Varje gång jag kollar film har jag ett gäng som trängs och snarkar i soffan. En fantastisk film "Den enfaldige mördaren" jag höll mig vaken hela filmen ut. Scilla kan nog kvala in som terapihund för dom ska kunna tolerera människor som t ex, sitter helt stilla och stirrar rakt fram eller människor som gör häftiga oväntade rörelser. Kram från Olga och Harryhunden och tre whippetkompisar.

2011-01-09 @ 18:53:04
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Carin

Ha, ha, underbart! Då vet jag vad jag ska kolla efter nästa gång jag går ner på stan...

Kram från Carin och Perla!

2011-01-13 @ 19:00:49
URL: http://springpearl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0