Mitt svampbarn...... 2011-08-09

Andra lägger ner tid och ibland pengar på att lära upp sina hundar till svamphundar. Vi känner en eminent svamphund vid namn Sigge, han håller kurser ibland tillsammans med sin matte, hon agerar väl översättare kan jag misstänka. Jag har vid några tillfällen tänkt som så att det skulle vara trevligt att gå en sådan kurs och sedan låta Scilla göra grovgörat ute i skogen för själv är jag fullkomligt värdelös då det kommer till att hitta svamp.( Bara jag lär mig hur man lägger upp länkar till andra bloggar här bredvid så ska Svamphunden Sigges blogg bli lättillgänglig för er alla! Även länk till Julita-Rudis blogg kommer att finnas, han samlar på attans fina utedass!) 

Men nu har det visat sig att jag kan spara in Hittasvampkurs-pengarna! I vår familj så har det uppdagats att upplärning av hunden är helt onödig då dottern har begåvats med en svampnäsa utan dess like. Hon går ut för att leka en stund och kommer in tio minuter senare med hela famnen full av kantareller. Första gången så trodde jag i min enfald att det var frågan om ett tursamt kliv rakt ut på en åker av kantareller men då proceduren upprepats vid ett flertal tillfällen så börjar vi andra förstå att hon har en gåva som resten av familjen är i total och sorglig avsaknad utav. Var hon än går så hittar hon mängder av svamp! Jag har den senaste veckan rensat svamp i nästan fem timmar sammanlagt!! Vi har ätit makalöst god kantarellsoppa, njutit som gamla greker av rostat bröd med smörstekta kantareller, jag har förvällt och fryst in... Det tar aldrig slut! Det var likadant förra året! 

När jag berättade om detta svampletarunderbarn för en god vän så deklarerade han frankt att hon kunde få komma och sova över hos dom( hans dotter och min är kompisar), när flickorna väl är på plats så ska han ge dem varsin kasse och köra ut dom i skogen. Själv planerar han att ligga i en skogsbacke och sova en stund medan de arma barnen ska söka av nejden efter svamp. Jag funderar på om jag ska ta betalt...?



I rättvisans namn skall det väl även nämnas att Scilla var med när just detta fynd gjordes fast dottern hävdar envist att de enda svampar räserråttan brydde sig om var de som var stadda i långt framskriden förruttnelse...



 

Kommentarer
Postat av: Rudi

Ett svamp-barn låter som en bra, ny uppfinning! Attans bra jobbat! Vi snubblar också på kantareller så fort vi går utanför dörren i höst. Matten tar med alla till jobbet så blir hon populär där!

2011-09-09 @ 21:46:41
URL: http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com
Postat av: Rudi

2011-09-09 @ 21:47:07
URL: http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com
Postat av: Olga Sandlund

Man skulle kunna tro att det är Scilla som hittat svampen så mallig som hon ser ut. Kanske hon bara solar sig i glansen. Inte utan att jag tycker din gode vän där har en poäng. Klart barnet ska ha betalt för man har ju hört talas om stackars blåbärsplockarna. Hösten är inte så dum ändå med så mycket gott som växer upp eller trillar ner som äpplen, päron och plommon. Kram på er svamp-lyck-ostar – Tantolga

2011-09-09 @ 23:01:00
URL: http://tantolga.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0