En rent djurisk tid... 2011-08-05

... har det varit här hemma! Besök på Eskilstuna Zoo tillsammans med "morforna"( mormor och morfar), krävande katter och hundpromenader med olika fynd som tyvärr inte alltid fångats på bild då kameran legat kvar i sitt skåp i hemmet. Även under våra bilturer så har vi fått se en del, bl.a en mink! Rådjursstekarna har fått ett kid, men flockantalet står kvar på tre iallafall då en av de vuxna av okänd anledning dött, Scilla har hittat resterna av den... I år verkar det finnas makalöst många vårtbitare här runt Flen( kanske i resten av landet oxå?) de landar på vägen och blir överkörda eller flaxar högljutt omkring i det öppna landskapet. Något det däremot har varit betydligt färre av är grodor och paddor. Detta sörjer jag över då jag är väldigt förtjust i dessa små underverk, de har fantastiskt vackra ögon! Ta mod till er nästa gång ni möter en groda eller padda, lyft upp den och titta noga på ögonen! De är vackert guld- och bronsmelerade!!





Myrsloksungen Eskil är på promenad med morsan sin. Visst är detta ett märkligt djur?!



Dvärgflodhäst med unge!! Makalöst söta!



Och här står två av mina arvingar och beskådar wallabys. Rätt var det var så skuttade alla iväg med duktig fart... och jag måste nog erkänna att jag sneglade runt lite med viss nervositet i blicken- kunde det vara så att Stålis följt med?

Nu över till en rapport från Scillas front!!

  Matte har varit på utflykt utan mig. Visserligen fick jag vara hos min bästis Ida under tiden men det känns liksom konstigt när flocken kommer hem å berättar om alla söta djur. Var de verkligen så söta??



Nej, tänkte väl det.... Dessutom har jag fått veta att det inte blir någon tävling i Halmstad för mig, mattes bil är sönder. Jag som trodde den var ny! Matte säger samma sak... Vi tycker båda två att detta mest liknar...



... så det så. Fast mesttadels har jag det ganska skoj! Finfin promenad igår till exempel! Vi gick genom trädtunneln som matte gillar så mycket( hon tycker att det känns som en port till en annan värld!)



Där hittade jag min favoritpinne!! Hade nääästaaan glömt bort att jag lagt den där...



Sedan lyckades jag under mycken möda och stort besvär hitta rådjursstekens ben som matte försökt gömma för mig! Pyttsan på dig du matte, min blå näsa kan hitta vad som helst!! Vilken fest!!




Och nu vill Stålis meddela omvärlden något viktigt;

 Fritagningen av mina kusiner lejonen på Kolmårdens djurpark fick en ny dimension när matte åkte till en annan djurpark för att titta på tillfångatagna katter. Så många att hjälpa!! Måste sätta fart nu, sa jag till brorsan. Vi utarbetade en plan och sedan skred vi till verket. jag höll vakt med oskyldig min...



... medan brorsan försökte fiska upp dem ur röret??!!



- Vad gör du?! skrek jag i högan sky. Där får de ju inte plats ditt fån! Hämta bazookan istället så springer vi bort dit å bränner hål i staketet istället! Men brorsan hade redan gett upp, han hade börjat lattja med hundkräket istället. Allt ska man göra själv... Måste komma på en ny plan.

  


Kommentarer
Postat av: Marie Sandberg

Grodor är söta och dom kelar jag gärna med:-). Men när vi kommer till paddor så kan dom dra dit pepparn växer... Dom är så fruktansvärt äckliga, stora vårtiga och vidriga på alla sätt!

Men vill du pussa dom stora monstren så är det okey för mig, bara jag slipper vara med:-). Finns några här hemma som kanske suktar efter en puss (haha)

Kram Marie

2011-08-07 @ 23:14:04
Postat av: Olga Sandlund

Härlig läsning som vanligt Nina. När det gäller iakttagelser på djurfronten så har jag uppmärksammat samma trend som du. Mycket vårtbitare och tyvärr ser man dom överkörda. Dåligt med grodor och paddor. Däremot har jag noterat ovanligt mycket fjärilar i år. Jag har förståelse för Stålis frustration och nästa djurparksbesök kanske ni inte ska berätta för honom. Jag följer hans kamp och stöttar gärna om han hör av sig. Vi ses och jag håller tummarna för bilens tillfrisknande så fort som möjligt. Kram Tantolga

2011-08-08 @ 08:15:15
URL: http://tantolga.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0