Mat i långa rader............. 2011-11-30

Nu är våran planering i full gång. Den kanske kan låta något underlig för en utomstående men är helt normal för vår familj. Vi planerar vad vi ska äta på julafton. Vi har nämligen den udda traditionen att matsedeln ändras en del varje år... För att förstå följande text bör en kort presentation av  de olika debattörerna göras. Först och främst är det naturligtvis jag - mor i huset och enväldig härskarinna. Sedan har vi tonåringen som gripits av en väldig faiblesse för italiensk mat, lillhusse som sedan några år tillbaka vrålar -Neej!! till allt som sägs, eller bjuds för den delen och dottern som haft två hemkunskapslektioner och nu anser sig vara fullärd vad gäller kostcirkelns mysterier. Till detta kommer också de djupt älskade fyrbenta familjemedlemmarna - en hund som älskar att sova med alla fyra benen rakt upp i luften( bara andra whippetägare förstår detta fullt ut) en katt som vrålar som besatt när han vill meddela sig med oss andra och en katt som är helt matfixerad, även om han är proppmätt!

Vi sitter i köket och äter middag. Scilla ligger i kökssoffan och sover. Sammy sitter på en stol bredvid mig och försöker stjäla mat. Jag för julaftonens meny på tal och undrar så smått om vi ska ha någon tomtegröt i år, alla i familjen är ju laktosintoleranta eller mer, vi får kort sagt väldigt ont i magen så fort vi äter något med mjölk i. En chockad tystnad lägrar sig för ett fåtal sekunder bara, bestick slamrar när de tappas av pur förvåning.

-Det är klart att vi ska ha tomtegröt! deklarerar tonåringen halvilsket
-Eller en tonfiskmacka, det är nyttigt! säger dottern myndigt
-NEJ!! vrålar lillhusse genast
-Jag får väl kolla recept på nätet, kanske det går att koka med Oatly istället... mummlar jag
-NEJ! Dom lagar bara skitmat på internet!
-Mjau?
-Men om du bara smakar lite tonfisk Eddie, du kanske
gillar det?!
-NEJ HAR JAG SAGT!
-Vi kan väl ha brushetta i år!! Det är riktigt gott det!
-NEJ! HAR DU BLIVIT GALEN?
-Det är vitlök på, det gillar ju du..
-DET VAR IGÅR DET!!
-Är det nyttigt undrar jag? Vad är det på?
-MJAOUUU!!!
- Tomater, vitlök och lite olivolja.... Åsså nån grön krydda...
-SKA DU TA LIVET AV MIG PÅ SJÄLVASTE JULEN? Åh det kommer att bli mycket värre än när ni skickade ut mig med tomtekläder fast det regnade...
-Det var du själv som ville vara tomte, vi försökte hålla dig inne!
-Akta hundens ben!
-Mjau?
-Ska vi ha våfflor och varm choklad efter promenaden i år också?
-NEJ! JAG SKA HA ROSTADE MACKOR!
-Det går bra, kära du.
-HUNDENS BEN ÄR I MITT ÖRA!
-MJAAOOUUU!!
-Men jösses, lugna ner er!
-Kanske pasta carbonara?
-Med en grönskspaj till...
-ÅH, HERRE JÖSSES, DET BLIR BARA VÄRRE!
- Vi kanske ska fortsätta diskussionen en annan dag?
-Mjau?

Det är en sann utmaning att vara alla till lags, det löser sig naturligtvis till slut till allas belåtenhet men vägen dit är ibland lite knöglig. Och vansinningt rolig!

Det drar ihop sig till min lilla jultävling här på bloggen, håll utkik efter NÄSTA blogginlägg jag gör! Den första som skriver en kommentar med sin adress i, vinner en tjusig sak med stark hundanknytning!Alltså, skriv en kommentar med din adress i nästa blogginlägg, först till kvarn vinner!!!




Detta är en helt normal sovposition för en whippet. Hon balanserar här uppe på ryggkuddarna i soffan och spretar så elegant hon kan( ca 4 1/2 mån gammal) 

 

Kommentarer
Postat av: Sigge Svamphund

Visst kan jag dejta Scilla inga problem.

Bara att hojta så kan vi ut o gå. Jag o matte brukar dra i väg runt 9.30

Kan io morgon, lördag o söndag passar jag huset och matte kan du träffa i hembygdsgården då.

2011-12-01 @ 19:49:48
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se
Postat av: Sigge Svamphund

Matte hörde ditt meddelande och skulle spara ditt nummer.

Ja du vet.............virriga människor...........borta är det.

Kan du mejla det eller komma in hembygdsgården under helgen med det. Matte sitter i huset som det står julmarknad på

2011-12-02 @ 12:12:05
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0