Den sovande skönheten 2011-01-16

Häromdagen så hade vi ett kort familjeråd på barnens begäran. Rena påhoppet skulle det visa sig, det hade absolut ingenting med demokrati att göra. På det hastigt ihopkallade mötet framfördes klagomål på mig; jag skall enligt barnens utsago snarka så till den milda grad att deras sömn blir lidande.

- Men det är min skönhetssömn! försökte jag lite spakt försvara mig med.
- Skönhet? sade mellansonen med uppriktig förvåning i sin unga stämma.
- Ja, skönhet!! väste jag. Tonåringen skrattade rått. -" Och förresten är det inte snarkningar, det ni hör är hur huden liksom stramas åt så att rynkorna slätas ut. Det kan låta väldigt högt."
- Varför är dom kvar iallafall? frågade dottern obarmhärtigt. Ännu mer skratt från tonåringen.

Nu var goda råd dyra- jag var väldigt medveten om att de påstådda snarkningarnas ljudnivå säkerligen slår det mesta i snarkningsväg. Jag har gott påbrå vad gäller just detta fenomen, min farmors snarkningar påverkade hennes grannes sömn till och med när de bodde i villa. Inte illa snarkat av en societetsdam. Jag har ihärdigt framfört böner till högre instans att få slippa vissa släktdrag, tex den kraftfulla skäggväxt som vissa damer dragits med, men i hastigheten tydligen glömt bort att undanbe mig snarkningar. Det enda jag nu kunde göra var att försöka leda bort barnens till något annat... Anfall är bästa försvar, tänkte jag...

- Ibland måste jag springa upp och hjälpa er in på toa när ni går i sömnen, och ni pratar i sömnen så ofta och mycket att jag ibland får för mig att här bor en väldigt massa människor jag fortfarande inte lyckats få syn på!!
- Det är omöjligt! sa tonåringen. De skulle dö direkt av alla gaser du släpper iväg....

Alla tre barnen skriker av skratt och en fortsatt diskussion är tyvärr omöjlig. Man får stå ut med mycket som mor. Jämrans demokrati... 
   

Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

När jag läste om den sovande skönheten kom en dikt upp i mitt huvud: "Snus är snus och strunt är strunt om än i gyllne dosor, men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor". Fråga mig inte varför dessa rader kom upp – men en mor är alltid en mor och det är fagert nog. Hoppas ni kommit fram till en lösning när det gäller alla ers sömnbehov. Lycka till hälsar Tantolga

2011-01-18 @ 18:36:34
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Carin

Jag har ett supertips till dina barn: använd öronproppar! Min sambo snarkar något OFANTLIGT (själv är jag självklart alltid tyst, även om han hävdar motsatsen;-)), men med öronproppar får även jag min skönhets- (eller var det antirynk-?) sömn.

Kramar från Carin (och Perla, som alltid sover som en prinsessa...)

2011-01-18 @ 20:54:10
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Marie S

Haha Nina, du är lika rolig som vanligt:-).

Nu får du snart börja lägga ut lite bilder här på bloggen oxå! Hör av dig om du vill att jag ska förklara hur du gör....

Men just nu har jag ingen röst. Har tappat den någonstans och kan inte hitta den:-(

Kram Marie

2011-01-19 @ 21:29:18
URL: http://mibisans.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0