Vuxna förebilder 2012-02-02

Min äldsta son kom hem tidigt från skolan idag med ömmande hals och glansig blick. "-Jag mår inte bra" deklarerade han och sjönk ihop som ett korthus på köksoffan. Nej, det kunde jag hålla med om att han inte gjorde. Scilla blev glad - en människa som ligger ner mitt på dagen är en gudagåva för varje kelsugen whippet. Nu ligger båda på sofflocket och myser. Jag frågade vad som gjorts under de få timmar sonen klarade av i skolan denna dag och fick följande redogörelse...

- Vi fick som uppgift att intervjua en pensionär så vi gick ut allihop för att leta rätt på en. Vi gick flera gånger fram och tillbaka till tempo men vet du?! För första gången sen vi flyttade hit så fanns det inte en enda pensionär ute! Inte nån! Jag tror fan de har gått å dött i en enda stor hög!! Så det blev liksom ingenting gjort i skolan idag... 

Nehej, där ser man, det är inte lätt för dagens ungdom att bedriva sina studier på ett framgångsrikt sätt när pensionärerna avviker från sin dagliga morgonpromenad. Kan dagens temperatur, -18 i morse, ha inverkat?

En annan "vuxenincident" som inträffade för några dagar sedan fick jag berättat för mig av min dotter, hon går i fjärde klass och de hade en polis på besök i klassen. Många av barnen var nyfikna på hur det går till att mäta hastigheten på fortkörare och den vänliga polisen erbjöd sig raskt att visa... Sagt och gjort, alla barnen klädde på sig och sprang ut till vägen som går förbi skolan. Där får man bara köra i trettio och alla barnen intygade nu vilt att väldigt många kör betydligt snabbare än så. Polisen kände plikten kalla och slog igång mätinstrumentet. 

Det tog enligt min dotters utsago inte lång stund alls innan en fartsyndare dök upp. Alla barnen ropade högt att här behövdes inga mätinstrument, lagöverträdelsen var solklar för var och en!! Polisen höll med och vinkade in bilen åt sidan. Han klev fram till bilen och bad kvinnan bakom ratten att kliva ur bilen. Det gjorde hon. Några ögonblick senare ekade ett utrop starkt färgat av avsmak över nejden... En liten pojke i gruppen ropade med blossande kinder..

- MEN MAMMA!!!!

Jag föreställer mig att ett familjeråd av oanade dimensioner ägde rum någonstans i Malmköping samma kväll.

Har hittat en gammal favorit som ni alla kan få ta del av här nedanför...



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0