Könsord... 2011-01-30

... har florerat i detta hem i dagarna två. Det låter kanske mer dramatiskt än vad det egentligen är,  det hela handlar om ungdomlig nyfikenhet och en mors vilja att förklara det mesta på ett förtjänstfullt sätt. Jag anser att det hör till föräldraskapet och se till att barnen lämnar hemmet hyfsat informerade om livet i största allmänhet. Nå, nu sitter ni väl som på nålar misstänker jag så det är väl bäst att börja återge dessa samtal...

Lillhusse sitter och spelar X-box med en kompis. Glädjen står högt i tak, spelandet går bra och de två unga pojkarna( 12 år ) pratar och skrattar. De tänker inte på att jag är på andra sidan dörren och därför hör allt. Kompisen kommer plötsligt på något som han känner sig tvingad att nu ta upp med sin goda vän, en fundering som legat och liksom gottat till sig ända tills det inte längre går att vara tyst. Han känner också ett behov av att lätta upp stämningen i sin allvarliga fråga så det där "mystiska" ordet uttalar han på engelska...

- Hörrö, har du tänkt på hur en "vagina" ser ut?
- Ööhh...va?
- En "vagina", hur ser dom ut egentligen?
- Inte vet jag.
- Vill du inte veta det då? Jag är väldigt nyfiken, jag skulle gärna titta på en!!
- Näää... Men hur skulle du kunna få se en då??
- Inte vet jag. Jag har aldrig sett någon, det är ju just därför jag är så nyfiken! Vill du inte se en nu?
- Men vi spelar ju..? Och jag tror inte det finns någon här.
- Okej då.
- Hör ni killar, säger jag med skrattet på lur, vet ni att jag hör ALLT ni säger där inne?? Kompisen tänker nu febrilt - hur tacklar man det enkla faktum att polarens morsa har hört allt detta? Finns bara ett sätt...
- Det bryr jag mig inte om, gastar han i triumf, jag är IALLAFALL nyfiken!!!

Åsså raskt över till dagens frukost. Lillasyster i familjen känner sig plötsligt manad att sjunga en visa hon hört på annat håll, texten når inga högre intellektuella sfärer och innehåller dessutom ordet "kuk". Jag avbryter raskt och säger tack men nej tack, inga sånger vid matbordet och särskilt inte med dylikt innehåll. Hon informerar då sin familj om att ett enklare uppträdande är att vänta inne på hennes rum efter frukosten men att texten måste återges i sitt ursprungliga skick. Återigen stoppar jag henne och berättar på ett pedagogiskt föredömligt sätt att kroppsdelen heter "penis", jag är väldigt noga med att benämna allt vid sitt rätta namn, och sedan är diskussionen igång...

- Men mamma, nu får du sluta! stönar tonåringen.
- Varför då? undrar jag. -Man ska säga vad kroppsdelarna heter eller hur? Du går väl inte omkring och kallar armbågen för "källardörr"? En näsa är en näsa, ett lår är  ett lår och en penis är...
- Jaja ! Det räcker nu! Jag vet redan!
- På tjejer heter det vagina! informerar lillhusse övriga familjemedlemmar, ivrig att visa vilka kunskaper han sitter inne på.
- Varför hittar en del på andra namn för? undrar dottern. Kommer du ihåg när min kompis trodde att det heter "framstjärt"?
- Jadå. Jag kommer också ihåg när du gick på dagis och höll en föreläsning för dina små kamrater att det heter "fina vagina" och inget annat, alla fröknarna höll på att svimma...
- Nu får ni sluta!! säger tonåringen.( Ämnet är ju känsligt i den åldern.)

Våra frukostar är verkligen härliga. Med tanke på innehållet i dagens text så pubiceras inga bilder....

Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

Man tackar för det – inga bilder idag! Desto mera målande bilder av konversationen mellan kompisar och vid frukostbordet. Vid en enkel analys anser i alla fall jag att det är väldigt mogna ungdomar du umgås med. I många år hängde en skylt ovanför vårt matbord med en tydlig markering från dottern "Inga snuskiga kommentarer vid matbordet! TACK! Undrar varför? Kram Tantolga

2012-01-29 @ 21:27:59
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Dez

Skrattar så tårarna rinner, å vilken härlig frukost stund :)

2012-04-23 @ 23:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0