En flock med gourméer.... 2010-12-06

Har idag blivit påmind om hur olika vi tycker om mat, inget följer någon given mall. Mellanpojken vägrar konsekvent att äta allt som inte kan uppvisa en stor likhet med korv eller hamburgare. Tacos går föralldel bra och tacokryddad färs kan ätas med pasta. Dessa egenhändigt uppsatta begränsningar hindrar honom dock icke att titt som tätt utbrista- Jag får ju aldrig något annat!! När så sker så erbjuds han raskt att få smaka på allt annat som för tillfället står på bordet men han tar då och funderar ordentligt på om det är värt risken. Vid ett tillfälle så förvånade han oss alla genom att smaka på välkryddad, stekt halloumiost. Medan vi andra satt och begapade undret som skedde mitt framför våra ögon så talade gossen om att det var mycket gott men att han nu inte skulle smaka på fler nyheter det här året. Älskade ADHD barn.

Mina andra barn har inte riktigt samma rigida uppfattningar vad gäller kosthållningen, min dotter äter allt utom gröna ärtor och äldsta pojken börjar inse att han missar en hel del genom att inte prova så han har det sista året fått en del nya favoriter. Han jublar när det serveras broccolisoppa eller ost- och spenatsås till pasta.

Sedan har vi de fyrbenta i familjen, för den som bedriver studier i djurens favoritsmaker torde vårat hem kunna bjuda på en del överraskningar. Jag har inte mött någon endaste katt förutom våra som har följande favoriter;

Mycket bra mat för kastrerade katter
-ananasspad att slicka i sig
-bananbitar
-TOMATSÅS!!!!!
-philadeplhiaost
-kladdkaka

Mycket äcklig mat för kastrerade katter
-grädde
-leverpastej
-torrfoder efter kl 17.00

När de fyllde tre år i somras så bjöd vi dem på varsin minitårta gjord av leverpastej, tomatsås och lite grädde( det kan vara gott med grädde vissa dagar) kattskrällena slickade i sig tomatsåsen och lämnade resten. De gånger vi gör pizza blir Stålis så upphetsad när tomatsåsen ska på så att han hänger med klorna i mina byxor!!

Scilla förvånar också emellanåt med sina val av favoriter, eller framför allt med det hon väljer bort...

Väldigt bra mat för blivande racerstjärnor
-frusen hundskit
-nya torrfodret
-rå köttfärs
-pasta i små bitar
-ruttna fåglar

Väldigt äcklig mat för blivande racerstjärnor
-KORV( hon ryser...)
-pizzakanter
-groddar
-brödbitar( hon skäller ut dom)

Med tanke på hennes reaktioner på korvar så kanske man ska ta sig en funderare på om det är så nyttiga och bra råvaror i dom...

Nåväl, innan jag sätter mig i soffan med en chokladbit(= mycket bra mammamat) så utlyser jag en liten tävling så här i juletid -DEN SOM SKRIVER FÖRSTA KOMMENTAREN I MIN NÄSTA BLOGG OBS! NÄSTA BLOGG får en whippetinspirerad present på posten!! Kom ihåg att skriva adressen.... Håll koll på nästa blogg alltså!!


 

Kommentarer
Postat av: Egen kommentar

OJ, oj, oj - nu blir det ju så spännande här framöver att man får rysningar här i soffan! Lita på att jag kommer att besöka din blogg flitigt framöver (som om jag inte redan gjorde det...;-)) Bäst att snarast möjligt bota rysningarna med lite mamma-mat...

Kram från Carin och Perla

2010-12-06 @ 20:16:00
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Carin

Hmm, bidde fel på avsändaren ovan, det var ju JAG och inte DU som skrev! :-)

2010-12-06 @ 20:17:03
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Olga Sandlund

Mammamaten verkar lockande. Tänk en bit god choklad som smälter i munnen men först efter lite broccolisoppa. Så bra att vi alla är olika för jag kan tänka mig avstå tomatsåsen till katterna.



Varma hälsningar Tantolga

2010-12-07 @ 17:27:14
URL: http://tantolga.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0