Planer kontra livet 2010-12-09

Jaha, då är det dags för STORA TÄVLINGSBLOGGEN!! Första kommentaren med noggrant återgiven hemadress vinner en finfin present med whippetanknytning... Först till kvarn! Glöm föralldel inte bort att läsa bloggen också!!

Denna vecka hade jag så väldigt fint planerad. För att livet fram till jul skulle bli lugnt och skönt så var tanken att det mesta skulle hinnas med nu- barnen har varit sjuka av och till så att det mesta har legat på is...

- Jag skulle in till optikern och låta densamme rätta till mina nyligen inhandlade( och svindyra...) "glarror". De sitter synnerligen hårt bakom öronen och ena skalmen är lite sned. Naturligtvis hade optikern stängt butiken en hel vecka och befann sig utanför landets gränser, omöjlig att nå.
- Nya vinterdäck skulle inhandlas och monteras på min bättre begagnade bil med hjälp av raska och sakkunniga gossar, det hela fick skjutas fram då äldste sonen plötsligt började må illa i skolan.
- När han började må illa i skolan och ringde mig så satt jag med min dotter på utvecklingsamtal, det hela fick raskas på väldigt och dottern blev något upprörd över brorsans ofina sätt.
- Julklappar skulle inhandlas, slås in och gömmas. För dom av er som vet hur trångt vi bor kan det te sig som en smått omöjlig uppgift. Nu kunde det inte genomföras då äldsta sonen kräktes, lillasyster fick hämtas i skolan dagen efter med huvudvärk.
- Visst arbete skulle klaras av så att en ansökan till EU kan lämnas in. Datorn hade aldrig hört talas om något så dumt och la av.
- Julpyssla med goda vänner... What can I say? Barnen kräktes=inget pyssel
- Jag och dottern skulle planera och även städa inför hennes kalas som går av stapeln på fredag( imorgon alltså) redan under onsdagen då jag visste att det skulle bli dåligt med tid idag( torsdag). Universum( eller en mer underjordisk kraft) såg detta och stoppade genast det hela med ett besök på akuten med mellanbarnet som fick en mycket rejäl förstoppning. Besöket tog tyvärr större delen av natten i anspråk då man först misstänkte blindtarmsinflammation så idag är han och jag väldigt trötta.

Nåja, jag ska nog hinna med det mesta ändå och för att höja julstämningen något för er alla så ska jag helt kort berätta en alldeles sann liten historia med viss religiös inriktning, dock icke på det sätt man förväntar sig i juletider...

Min kära dotter går på Flens Kristna Skola, en mycket välrenommerad skola med lite mer kristendomsundervisning. Hennes fröken är av det religiösa slaget och också väldigt engagerad pedagog. Personligen delar jag inte fullt ut hennes syn på det religiösa men det spelar mindre roll då skolan är SUVERÄN. Vi sitter där på utvecklingsamtalet och diskuterar olika aspekter på skolan då fröken plötsligt ber min dotter att läsa en berättelse om något "juligt" som hon skrivit själv. Sagt och gjort. Den unga damen harklar sig och sträcker på ryggen, stoltheten lyser om henne och jag förbereder mig på att få mig en dos Jesus och Maria.

- Det var en gång... börjar hon så smått. Det handlar om en flicka som hålls fångad som slav av sina föräldrar, hon får jobba dag och natt tills hon fångas av draken Tjing Tjong Kalsong Snopp Av Betong. Herr Snopp Av Betong är högst ovillig att lämna tillbaka sitt rov och stridigheter bryter ut. Det  hela får en ände med förskräckelse- ingen överlever.
Med ett stort leende lägger min dotter ner papprena på bordet igen. -"Så kan det gå!" deklarerar hon frankt.

Jag sneglar på hennes fröken som ler vackert. Det var mycket svårt att hålla masken kan jag lova, det går ju inte att börja gapskratta när barnet lagt ner sin själ i berättelsen.... _"Visst har barn fantastisk fantasi?!" kvittrar hennes fröken oskyldigt. Jag kan inte annat än att hålla med henne.

Kommentarer
Postat av: Marie S

JAG BLEV FÖRST:-))). Men eftersom jag tycker det känns lite "färgat" av mig att erhålla en present på posten så skulle jag vilja att syster Perla's matte med familj får den i stället (om en uppfödar-mamma får tycka lite:-)).

På det sätter knyter ni lite fler band som kullsyskon-ägare emellan:-) Och sånt gillar jag!

Perla's adress:

"Perla Olson"

/co Carin Olsson

Ankarevägen 4

761 40 NORRTÄLJE



Kram kram kram

uppfödarmatte och släkten hemmavid

2010-12-09 @ 19:40:59
URL: http://mibisans.blogg.se/
Postat av: Olga Sandlund

Hallå där! Vilken fin belöning det var att läsa bloggen med den träffsäkra titeln. Man skulle kunna använda dotterns slutreplik – "så kan det gå" – när planerna går i stå (det sista är mitt tillägg).

Draken Tjing Tjong Kalsong Snopp Av Betong vill man inte möta ens när det är ljusan dag. HuuuH vilken herre men vilken härlig skolfröken!

Underbar läsning – Tack! Hoppas mamman och sönerna repar sig och allt som ska hinnas med hinns med. Varma hälsningar Tantolga

2010-12-09 @ 20:11:30
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Katarina Uggla

Jag böjer mig givetvis för vinnarens vilja- Perlas familj kan nu vilken dag som helst få en överraskning postledes. Vill oxå passa på och lugna allmänheten ang draken Tjing Tjong Kalsong Snopp Av Betong- han är inlåst bakom starka portar på Kristna Skolan och man kan misstänka att högre makter mer än gärna hjälper till att hålla honom kort!! Kram på er alla från mig och Scilla

2010-12-09 @ 21:40:16
URL: http://misscurlysue.blogg.se/
Postat av: Carin

Oj, oj, oj - vad otroligt fint av Marie! Jag ser VERKLIGEN fram emot överraskningen, och gjorde också mitt bästa för att hänga med i tävlingen, men var på Dramaten med min klassföreståndarklass igår kväll, och kom inte hem förrän sena natten - och har följaktligen inte hunnit läsa bloggar förrän nu, nyss hemkommen från jobbet.



Så tack snälla Marie och Nina, naturligtvis lovar jag att blogga om vinsten så snart den dyker upp på posten!



Kramar från Carin och puss från Perla!

2010-12-10 @ 17:42:43
URL: http://springpearl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0