För att fördriva snömassorna... 2011-03-13

... i tid till min födelsedag den 27 mars så ska jag sprida diverse underbara blomsterbilder ut på nätet i hopp om att det ska hjälpa våren på traven. Kanske är hoppet fåfängt men skam den som ger sig! Tidigare idag talade jag med en mycket kär väninna som bor i Göteborg, vi råkar fylla år samma dag och jag berättade om min önskan att få se tussilago vid vägkanten lagom till bemärkelsedagen. Hon häcklade mig något ( jodå, det gjorde du minsann!) och skrävlade vilt om hur den enda snön som överhuvudtaget fanns kvar  i Götet låg i en liten, liten hög på skolgården där hon arbetar. För att bli kvitt denna fossil av den gångna vintern så har hon hetsat alla barnen på fritids medelst vadslagning om vilket datum den är ett minne blott. Barnen har i sin iver att vinna börjat hacka sönder det lilla isberget i syfte att eliminera det totalt inom bara några få dygn, allt medan personalen står inomhus och gnuggar händerna i ren förtjusning.

När jag ser ut genom fönstret här hemma så inser jag det hopplösa i  att hacka bort resterna av vintern på våra breddgrader. På vissa ställen tittar barmarken fram men på andra plättar ligger snön fortfarande så djup att Scilla med största möda tar sig fram, hon hasar, skuttar, glider, kliver med höga kliv, kör ner nosen... Fast att våren är på väg råder det ingen tvekan om, ett mycket säkert vårtecken dök upp häromdagen - katten Stålis ville följa med på promenad!! Han har förvägrat oss denna ynnest hela vintern men nu är det tydligen dags igen för alla  stolligheter som katterna har för sig på promenaderna. Det ser vi fram emot, Scilla och jag, för det finns inte mycket som slår busiga katter!! Bättre skrattpiller får man leta efter och jag lovar att försöka filma någon föreställning och lägga ut här för allmänt beskådande...

Och nu gott folk så börjar fördrivningen... ett ... tu... tre!!!


Just den här pionen var faktiskt betydligt större än en mattallrik.


Prinsessmatten njuter...



Kan inte hjälpa det, pioner är en absolut favorit!! Jag älskar de klotrunda knopparna som sedan förvandlas till allt detta!! En bild till behövs nog innan snön ger upp..



Mitt i blomsterhavet står den vackraste av alla blommor!! Min lilla ros till dotter!
När jag vaknar imorgon bitti så kan det omöjligt finnas någon snö kvar!! JIPPIIIIEE!!!!


Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

Drivor med pioner är inte mig emot i stället för drivor med snö. Hoppas tricket att fördriva vintern lyckas dig! Vilka listiga lärare det finns i Göteborg – jag är imponerad!



Hälsningar Olga i ett någorlunda vårligt Motala

2011-03-14 @ 20:33:26
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Marie Sandberg

Ja - nog längtar man, och efter din lilla härliga berättelse så blir man defakto lite vårsjuk oxå:-). Idag när jag var ute och tog lite "frisk luft" utanför på jobbet så kände jag tydligt - ståendes mot den soldränkta ytterväggen - att vårsolen värmde rejält en stund på eftermiddagen. Det är såna stunder som får - åtminstone mig - att känna att hoppet finns och våren är på G med stormsteg!

Kramar Marie och Whippetligan.......

2011-03-14 @ 21:08:25
URL: http://mibisans.se
Postat av: Sigge Svamphund

Hörde att du ville ha min bloggadress så varsegod här är den.

Skoj att du kommer på lägret i Malmköping!

Adressen till mattes hemsida är www.skogsraets.se

där har jag också egna sidor men bloggen finns på http://svamphunden.bloggplatsen.se

2011-03-17 @ 15:52:08
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se
Postat av: Marie Ström

Men vilka härliga foto! Nu blev jag verkligen sommarsugen!!! Utanför är det bara grått och regnet vräker ner - dessutom snö på ingång... I Skåne... Vi ska ju ha vår allra först!!!



/ Marie

2011-03-17 @ 17:50:01
URL: http://www.marieofsweden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0