"Fyra sekunder..... 2011-05-26

... underbart är kort, åt helvete för kort!!" Så sjöng ju en släkting till mig med stor inlevelse för några år sedan. Låten blev en veritabel landsplåga, minsta barn kunde den och sjöng den glatt utan att ha den minsta aning om vilken själslig plåga de utsatte diverse män i deras närhet för. Då tyckte jag att den var ganska skoj, om än ingen historiskt milstolpe rent musikaliskt. Nu har jag dock greppat innebörden och funnit det rent frustrerande att man hinner med så väldigt lite på just fyra sekunder. 

- Fotografera en katt som busar med hunden. Går inte.
- Fotografera hunden på racebanan. Går inte.
- Lämna tre syskon utan tillsyn när man glömt att låsa dörren. Går inte.
- Hänga upp tvätt o fixa diskmaskinen innan favoritprogrammet börjar. Går inte.
- Hitta mobilen när den ringer. Går inte.

Vad gäller fotograferingen så är  det nog en bättre kamera som ska till för att succén ska vara ett faktum, jag vet att det finns många whippetägare som faktiskt lyckas fånga sina hundar i de mest häftiga vinklar och de har bättre kameror än den lilla jag är stolt ägare till. Min mor var med på sista träningen och fick order om att fota Scilla när hon i flygande fläng närmade sig, resultatet kan beskådas nedan. Samma foto kan med framgång användas till att illustrera hur det ser ut när katterna leker med Scilla. Iallafall om det är jag som fotat...

 Träningen gick väldigt bra, Scilla startade från buren med sällskap av två andra hundar och klarade det galant så nu är det dags för första licenstävligen! Den 4 juni kl 10.00 i Södertälje...



Så här fort springer Scilla. Och katterna.



Här har en van whippetfotograf med bra kamera varit i farten. Scilla i full fart på första träningen i våras! Sofia Sandström (Amaklinje´s kennel) har tagit fotot! Tack för det!



Och så här trött och lealös kan en räserråtta bli efter träningen.

Nu över till en helt annan typ av bilder! Har lovat att några sådana här skulle finnas med för en uppiggande effekt i ett liv någonstans i Sverige...





Makalöst vackra, eller hur? Snart är det dags igen, den som vill se prakten "live" ska bege sig till Julita friluftsmuseum, håll koll på när pionerna börjar blomma i grannarnas trädgårdar( om du inte har en egen...) och boka in en härlig dag bland blommorna i södermanland. Och ja, jag bjuder gärna på fika! Fast jag bor inte i Julita så du får åka några mil till( ca 3,5). Vi ses!!

  

Kommentarer
Postat av: Marie Sandberg

Fast DEN DAN en Whippet springer Whippetracebanan på fyra sekunder, så kommer vi vara enormt glada över hur "kort" stund det är:-)...... Haha.

Man får se allt från två sidor ibland:-)

Kramen Marie

2011-05-27 @ 21:16:59
URL: http://mibisans.blogg.se/
Postat av: Olga Sandlund

En bit kommer en whippet på 4 sekunder på den 137 meter långa banan. Hunden som vann i Karlstad 28 maj sprang banan på 9,37 sekunder – otroligt! Jag vet inte vad dom har för finurlig kamera dom där whippet-ägarna som får till så fina bilder. Själv har jag en ganska bra kamera men många av mina bilder ser ut som dina. Var är hundarna? Jag har blivit lovad att få ärva husses kamera med annat objektiv så i framtiden kanske jag kan fota springande hundar och annat fartigt. Så underbara pioner! Absolut en av mina favoritblommor. Så kul att det går som tåget med Scillas träning. Så spännande att få höra resultatet från Södertälje. Hejjarkram till Scilla från Märta-Mai som klarat sin första licenstävling. Tantolga

2011-05-29 @ 14:52:39
URL: http://tantolga.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0