Att sköta sin hygien.... 2011-09-18

... är något som upptar väldigt mycket tid här hos oss. Och det känns som om det mesta hänger på mig. Helt ofrivilligt kan jag intyga, jag skulle oändligt mycket hellre ägna mig åt annat. Men nu är det som så att personer med diagnoser inom autismspektrat inte så gärna ställer sig i duschen, borstar tänderna, klipper naglarna, tvättar ansiktet eller tar på sig rena kläder. Allt måste förklaras tio gånger om och man måste visa med "hela handen" mot duschen och aldrig,aldrig ge sig. Proceduren tar alltid minst två timmar i anspråk. Hela denna tidsvolym kan sägas vara sk kvalitetstid med barnen då det pågår en intensiv debatt mellan oss, mängder av nödvändig information strömmar in genom något av öronen och ut genom ett annat. En och annan utskällning klämmer vi också in och någon enstaka gråtattack. Som ni nu förstår så svallar känslorna och när barnet sedan kommer ut ur duschen så sjunker jag utmattad ner i soffan, hyperventilerar ett slag och samlar kraft inför nästa drabbning.

Idag så har en drabbningarna i badet inbegripit Scilla. Hon hittade något obeskrivligt äckligt (eller var det väldoft?) och bestämde sig raskt för att täcka hela sig med det ljuvliga... Jag baxnade när jag satte näsan intill hennes päls och drog ett djupt andetag, jodå, riktigt djupt var det faktiskt då det är som så att jag tyvärr har ett doftsinne som inte riktigt fungerar så det var ju bäst att ta i för att vara på den säkra sidan. Grön i  synen vacklade jag hemmåt med en glad hund springandes bland svampar och ljung - en doftnyans som skulle göra en skunk rättvisa låg som en dimma efter henne. Väl hemma så blev det badet direkt och det är inget som min vackra hund uppskattar alls... Nu doftar hon syren.

När jag väl har sett till att alla badat och klippt naglar och klor så är jag själv helt klart ett fall för tvätt och tvagning, svettig och trött närmar jag mig duschen... men nej, det får bli imorgon istället... någon måtta får det väl ändå vara!
Å, så jag önskar att man kunde få göra som djuren! Att kunna sätta sig ner i vilken omgivning som helst, slänga fram
akterkastellet och sedan slicka det grundligt. Utan att skämmas det minsta. Det vore något det!!




Det här är bland det bästa Stålis vet!  Att bli borstad av lillmatte! Detta är ett trevligt sätt att få hjälp med sin hygienskötsel enligt katten. Det var värre när stora matte lurade ner honom i en damm.... Det var inte trevligt alls tyckte Stålis, själv skrattade jag så att jag grät...



Och så här lugnt å sansat går det till när hunden får sina klor klippta. Öronen hjälper henne  att hålla koll på exakt hur många klor som är färdiga, när alla är klara så får hon favoritgodiset - katternas torrfoder!!



Åsså en favoritbild i repris! Det ser så underbart skönt ut!!

Kommentarer
Postat av: Berit Elisabet med kasper

Låter lite tungt (har om inte personlig så på-nära-håll-erfarenhet av "barn med diagnos").

Apropå Scillas lukt- och rullorgie - jag minns allt när Kasper gick i clinch med en purfärsk koblaja. Ruttna diken finns ju också, men koblajan leder hittills.

Kattfoder är favorit här också. Men köttbullar o korv är nog ännu bättre, förstås.

Härlig bild på Scilla och Stålis. Även här är kärleken stor mellan hund och katter. (Dvs de äldre katterna, Mysan har inte kommit dithän ännu).

2011-09-19 @ 00:04:35
URL: http://kasperian2.blogspot.com
Postat av: Olga Sandlund

Stålis denna speciella katt! Tänk att få vila sitt trötta huvud mot hans mjuka päls. Katter är ju bra på att sköta sin hygien så det doftar nog bara trevligt mjukt katt om honom. Rullorgier jo jag tackar ja när man får vandra hem med en hund som har ett moln av flugor kring sitt vackra huvud. Dofter som härstammar från en sedan länge död kråka. Ja nog är det mycket som kan leda till drabbningar i ett hem och hos oss var det tvärtom för våra drabbningar gällde hur länge det kunde anses vara lagom tid att vistas under rinnande vatten. Tonårsdottern tillbringade på den tiden en stor procent av sin vakna tid i just duschen. Nu för tiden när husse råkar nämna att han tänker duscha så försvinner Harry upp på övervåningen och verkar anse att den bästa platsen att vila på är under sängen längst intill väggen. Man kan bara konstatera att hygien rör upp känslor. Kram Tantolga

2011-09-19 @ 23:42:04
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Katarina Uggla

Ha ha! Tänk att alla hundmänniskor har minst en historia som inbegriper hund+"väldoft"+rejäl rullning i "väldoften"... Tänk om även matten/hussen skulle rulla runt i döda kråkor och annat! vore just snyggt..

Kram på er alla läsare!

Författarinnan själv...

2011-09-20 @ 23:40:23
URL: http://misscurlysue.blogg.se/
Postat av: Britt Marie & Rudi

Oj, det låter oerhört jobbigt , det där med hygienen och barnen. Jag kan nog inte riktigt föreställa mig scenariot.

Däremot kan jag säga att Stålis är en riktigt snygg katt! Och vilken fin bild på Scilla och Stålis tillsammans.

2011-09-25 @ 22:36:21
URL: http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0