Mycket att tänka på..... 2014-09-14


.... Jag har sedan späd ålder drömt om en alldeles egen kennel och då jag försöker leva efter regeln att se till å förverkliga mina drömmar (det kan ta tid men man får inte ge upp) så går jag nu omkring och planerar och funderar... Vilken hanne kan tänkas passa Scilla?? Om detta vet jag inte tillräckligt ännu så någon presentation blir det inte men jag kan istället erbjuda min läsarkrets en väl genomtänkt mall som jag nu känner mig tillfreds med. Scilla klarar den med bravur - högsta poäng - och självklart så måste hennes tillkommande prins leva väl upp till dessa kriterier. Andra whippetuppfödare är varmt välkomna att apa efter...
 
ALLMÄNT INTRYCK - En whippet är själva essensen av förfinad elegans. Detta skall vara tydligt i alla situationer, tex när den busar med en labrador i lerpölar eller när man försöker få den att gå ut i regn.
ÖGON - Dessa skall vid alla mattillfällen vara vidöppna och bedjande, kanske med ett lätt drag av krav.. När mat inte finns i närheten är ögonen slutna i djup sömn och kan bara i händelse av att en vit trasa plötsligt passerar öppnas och visa ett överväldigande intresse.
NOS - Lång och kall med en viss blöta. Den skall alltid vara aktiv meddelst intryckning i örat på ägaren eller ev på låren.. Minst en gång om dagen bör den användas till att aktivt inhalera olika föremål såsom flugor, kattmat, myror... Strax därefter skall ägaren pussas noggrant.

 
BEN OCH TASSAR - Dessa bör under inga omständigheter vara böjbara när whippeten sover!!! Rakt upp i luften är melodin!! De bör vara så pass tunna att andra människor som inte kan något om whippets genast frågar om benen lätt går av (en vältränad whippet skall då genast visa upp en lidande min..) Ben och tassar kan med fördel användas till  att peta ägaren i öronen/ögonen/magen eller annat ömtåligt ställe. De slutar fungera vid dåligt/blött väder.

 
KROPP - Bör kunna skaka synligt vid väl valda tillfällen såsom vid kyla, hunger, trötthet, ensamhetsträning och när det verkar vara för trångt i soffan. Kamouflageförmågan är ofta mycket välutvecklad och används flitigt. En whippet kan se ut som en filt, dunbolster, blommiga lakan, soffkudde... Vid dåligt väder blir den helt osynlig!! Man kan hitta whippeten genom att känna efter var det blir väldigt varmt. När den väl  visar sig i sin fulla prakt tycker ägaren att den är muskulös och vacker medan de flesta andra mest fnyser och menar att de är magra krakar.
TÄNDER - Kan bara äta högkvalitativ mat. Plus skit av olika karaktär och fasthet.
ÖRON - Beroende på sinnesstämning kan öronen se olika ut. Om grannens katt går förbi så står de rakt upp och påminner starkt om fladdermusvingar. När whippeten försöker få som den vill så ligger öronen tryckta mót huvudet för att sedan resas en aning när människan äntligen begripit vad hunden vill.
RÖRELSER - Suddiga. Utom när whippeten sover.
FÄRG - Grundfärgen kan vara hur som helst, det spelar ingen större roll då whippeten ändå försöker variera sig genom rullningar i olika substanser eller genom att låta någon familjemedlem klä på den något kontroversiellt.
TEMPERAMENT - Envis, arrogant, döv, maktgalen, egenkär, fylld av krav vad gäller tillgången på kärlek i hemmet. Med andra ord helt magiskt oemotståndliga!
DISKVALIFICERANDE FEL - Total lydnad, fetma, långsamma rörelser, en stark vilja att gå ut i spöregn, vaktinstinkt, oförmåga att hoppa upp i soffan och frågande min om man frågar om de vill sova under en filt.
Som sagt - det är fritt fram för andra whippetuppfödare att införliva denna mall i sitt avelsarbete!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0